De voordelen van een zakelijk account aanmaken bij leveranciers?
Binnenkort beginnen we terug aan de btw-aangifte.

Wist je dat het aanmaken van een zakelijk account op websites veel voordelen biedt voor jouw onderneming en zorgt voor een vlottere aanlevering bij de boekhouder?
Met of zonder zakelijk account: wat is het verschil?
Stel je volgende situatie voor. Bob is schrijnwerker en btw-plichtige. Hij dient btw-aangiftes in per kwartaal. Hij koopt zijn kantoorbenodigdheden via een grote online retailer aan. Door een zakelijk account aan te maken, worden zijn bedrijfsgegevens automatisch ingevuld bij elke bestelling. Uiteraard mét vermelding van zijn btw-nummer. Hierdoor ontvangt hij correcte facturen met zijn bedrijfsnaam en btw-gegevens, wat het verwerken in zijn boekhouding veel eenvoudiger en correcter maakt. Bovendien kan Bob dankzij de factuur met vermelding van zijn zakelijke gegevens de btw terugvragen in zijn btw-aangifte.
Zijn collega Bobette ziet het nut van een zakelijk account niet in en bestelt via haar privé-account. Hierdoor krijgt zij facturen met Nederlandse btw of ontvangt ze enkel betaaloverzichten. De btw op deze documenten is echter niet aftrekbaar. Hierdoor kosten dezelfde kantoorbenodigdheden voor Bobette meer dan voor Bob.
De voordelen van een zakelijk account op een rij
1. Betere administratie en duidelijker overzicht
Alle facturen en aankoopinformatie van Bob worden centraal opgeslagen. Dit vereenvoudigt het bijhouden van zijn uitgaven voor de boekhouding en fiscale aangiftes.
2. Gemakkelijkere btw-aangifte
Zijn zakelijk account bevat alle factuurgegevens inclusief btw-bedragen, wat het invullen van zijn btw-aangifte eenvoudiger maakt. Zo kan Bob alle btw terugvragen in zijn btw-aangiftes. Want dit kan enkel met facturen waarop jouw btw-nummer vermeld staat. Gaat het over een aankoop in het buitenland, dan zal je ook geen btw moeten voorschieten.
3. Sneller en efficiënter bestellen
De bedrijfsgegevens van Bob worden automatisch ingevuld, waardoor hij minder tijd kwijt is aan het invullen van gegevens bij herhaalaankopen.
4. Toegang tot speciale zakelijke aanbiedingen
Sommige online winkels bieden exclusieve kortingen of voorwaarden voor zakelijke klanten. Dat is handig meegenomen.
Kort samengevat: het gebruik van een zakelijk account op websites bespaart je tijd en geld. Neem daarom even de tijd om jouw accounts te optimaliseren. Vanaf dan gaat alles stukken vlotter.
Belastingsplichtigen die niet via een zakelijk account bestellen zullen vanaf 01/01/2026 hun factuur niet ontvangen via peppol. Hierdoor zal deze kost niet meer fiscaal aftrekbaar zijn gezien de factuur niet in orde is volgens de technische vereisten van een correct factuur.